Flashmob-uri

Onebeat Dance Studio este prima scoala de dans care a participat si s-a ocupat de organizarea flashmob-urilor din Bucuresti. Cu un portofoliu de peste 20 de flashmoburi la activ pentru o gama larga de branduri si proiecte, putem sa spunem ca suntem niste ”flashmob experts”. Concepem si implementam flashmoburi potrivite oricarui brand sau eveniment..


Ce este un flashmob?
Un flashmob (sau flash mob) reprezinta o activitate a unui grup de oameni ce se aduna subit intr-un loc/spatiu public unde, pentru o perioada scurta de timp, executa o actiune neobisnuita, iar apoi se disperseaza fara a oferi o explicatie asupra faptelor ce s-au intamplat.Deseori, aceste flashmob-uri vand scopul de divertisment, satira sau exprimare artistica.

Primul Flashmob trebuia sa se realizeze in data de 3 iunie, anul 2003, in New York, dar nu s-a efectuat. Cauza era politia. Aceasta problema a fost evitata in a doua încercare de a realiza flashmob-ul. El a fost efectuat in data de 17 iunie, anul 2003. Organizatorii au evitat problemele prin faptul că participantii au venit la locatia prestabilita din timp, unde au primit instructiuni cu locul si durata flashmob-ului, exact inaintea actiunii. Au participat aproximativ 200 de persoane care au venit într-un magazin de covoare si au cerut „covorul dragostei”. Dupa cateva zile, o serie de flashmob-uri au fost realizate in America si Europa.

Intre anii 2003 2005, flashmob-ul a avut cea mai mare raspandire. Practic, in fiecare tara unde exista posibilitatea de a opera cu internet, au fost create site-uri și blog-uri unde se discutau actiunile, iar apoi, în locuri publice, se realizau flashmob-urile la care participau sute, uneori si mii de oameni.

Flashmob-uri ca o actiune de guerrilla marketing.
Flashmob-ul organizat de catre si pentru o companie este un concept de marketing viral si de guerrilla advertising ce ofera posibilitatea unui brand de a atinge/de a interactiona in mod direct cu spectatorii (consumatorii sai), dar si de a creste brand awareness-ul online, prin intermediul retelelor sociale, podcasturilor, blogurilor si forumurilor.

Desi pe plan international flashmob-urile au fost folosite ca o unelta de marketing eficienta si sigura de mai bine de 8 ani, in Romania conceptul si-a facut aparitia de mai putin de 2 ani, dar castiga teren in fata altor tipuri de actiuni precum sampling datorita impactului vizual si, mai ales a posibilitatii vizualizarii in mediul online

Orice „spectacol” in stil Flashmob are reguli, dintre care cele mai importante sunt:

-Actiunea trebuie sa fie spontană si concomitentă. Este interzisa atragerea atentiei de catre participanti inainte de actiune.
-Trebuie sa se formeze impresia ca participantii nu se cunosc, iar inainte de actiune sa nu afiseze ca se pregatesc sa faca ceva neobisnuit.
-Toate actiunile trebuie efectuate după scenariu.
-Actiunea nu trebuie sa se soldeze cu reactii agresive din partea spectatorilor.
-Fara incalcare de lege sau afisare a intereselor politice.
-Dupa Flashmob nu trebuie sa ramana urme.
-Toate actiunile trebuie să fie efectuate cu maxima seriozitate.
-După terminarea actiunii, toti participantii trebuie sa paraseasca imediat locul, fara a mai arata ca s-a intamplat ceva deosebit.
-Flashmob-ul trebuie sa fie in afara Mass-Mediei.

Pentru a evita conflictele cu membrii de aplicare a legii si securitate este recomandat sa existe autorizatie, si, eventual, fiecare membru participant sa aiba asupra sa un act de indentitate.

Participarea in actiuni neautorizate in masa sunt, de obicei, pedepsite prin lege.

Detalii de reguli pot varia, in dependenta de scenariu.

Ce poate face un flashmob?

1. Capteaza si pastreaza atentia

Flashmob-ul capteaza atentia trecatorilor prin elementul de surpriza si o pastreaza prin divertismentul momentului artistic.
2. Este accesibil unui public fragmentat pe mai multe canale

Pe masura ce canalele de informare si divertisment ale publicului larg s-au diversificat (exemple: blog-uri, posturi TV, retele de socializare, canale video online, etc), brandurile au fost nevoite sa investeasca resurse pe mai multe planuri pentru a junge la publicul tintit. Un flashmob ofera posibilitatea de a atinge publicul, atat la nivel local (publicul aflat in zona de desfasurare al flashmobului), cat si la nivel national, prin intermediul montajelor video ce sunt distribuite pe retelele de socializare, blog-uri, emisiuni TV si in presa scrisa.

O astfel de campanie a fost organizaata de T-Mobile care, dupa realizarea unui flashmob intr-un spatiu public, a lansat un spot TV,  iar diverse montaje si-au facut apartia pe retelele de socializare si blog-uri ale oamenilor care au fost implicati (performeri), care au vazut (publicul local) si care au fost impresionati de campanie (fani entuziasti ai brandului). Acest tip de campanie foloseste la capacitate maxima resursele unui brand si garanteaza ca mesajul va ajunge la publicul tintit.

3. Ofera posibilitate ca publicul larg sa isi arate aprobarea fata de o campanie

Este bine cunoscut faptul ca publicul larg este cel mai mult influentat din interior, adica de catre consumatorii existenti ai unui brand, la randul lor membri ai publicului tinta. Flashmob-urile pot sa foloseasca acest lucru, implicand consumatorii lor in astfel de activitati (invitandu-i sa participe la flashmob,oferindu-le tutoriale cu o coregrafie folosita in flashmob, concursuri bazate pe reproducerea flashmobului, fie solo, fie in grup, etc).